1.- Redacció mitjançant correu electrònic
1.2.- El correu electrònic en l’àmbit de la comunicació digital
2 de 17
Index
Objectius
Síntesi
Glossari
Descàrregues
Bibliografia
Objectius

Objectius

  • Conèixer els elements que intervenen en la comunicació mitjançant el correu electrònic.
  • Adequar el to i el registre de cada comunicació al destinatari.
  • Redactar correus electrònics amb un alt grau d’eficàcia comunicativa.
  • Comprovar si el correu s’adequa als principis de coherència i cohesió i introduir-hi les esmenes corresponents.

Continguts conceptuals

  • El grau de formalitat en els correus electrònics
  • La disposició ordenada de les idees
  • L’estil més adequat a cada correu segons la situació comunicativa
  • Els problemes més habituals en la redacció de correus

Continguts procedimentals

  • La redacció de correus adaptats a cada necessitat comunicativa concreta
  • La identificació de les estructures més idònies per als correus

Continguts actitudinals

  • La importància que té redactar correus eficaços per a la feina diària
  • L’acceptació de noves pautes de treball
  • El reconeixement dels defectes que pot presentar el text d’un correu a fi d’esmenar-los
Síntesi

Síntesi

El correu electrònic és una eina de comunicació molt jove que, amb molt poc temps, ha generat una veritable revolució en els sistemes d’intercanvi d’informació i de treball. Però, per la seva mateixa joventut –l’accés generalitzat va començar fa cosa d’uns deu anys–, hi ha molts aspectes que no estan fixats, cosa que genera una certa incoherència en determinats usos.

En aquest curs, es presenten els diversos aspectes que cal tenir en compte per tal d’extreure’n el màxim profit i generar missatges que resultin eficaços des d’un punt de vista de la comunicació en l’àmbit laboral.

El primer pas és constatar que el correu electrònic ha revolucionat l’intercanvi d’informació i de dades, per l’estalvi de temps i diners que comporta. Tot i això, també s’ha deixat clar que hi ha altres mitjans de comunicació que en determinades circumstàncies poden ser més interessants que no pas el correu electrònic. Així doncs, cal avaluar en cada cas quin és el mitjà que més convé.

És determinant establir el to de la comunicació, fet en què intervenen tots els elements constitutius del correu. A partir d’aquí, s’evidencia la importància de fixar la posició tant de l’emissor com del destinatari en tots els elements que hi fan referència, no només formalment, sinó també estilísticament.

Finalment, cal recordar que la capacitat d’expressar amb precisió, claredat i concisió les idees és el que converteix aquest mitjà de comunicació revolucionari en una eina bàsica per a la comunicació diària en els àmbits laborals.

Glossari
  • CC: Còpia de paper carbó.
  • CCO: Còpia oculta de paper carbó.
  • CLAREDAT: Textos amb paraules entenedores i comprensibles.
  • COHERÈNCIA: Presentació de les idees de forma ordenada i relacionada.
  • COHESIÓ: Adequació entre les diverses parts d’un text.
  • CONCISIÓ: Qualitat dels textos que presenten les idees essencials i prescindeixen de les supèrflues.
  • CONNECTORS: Elements gramaticals que contribueixen a establir relacions entre frases o paràgrafs.
  • DESTINATARI: Persona a la qual és destinada o adreçada alguna cosa.
  • EMOTICONA: Símbol gràfic que expressa estats d’ànim en els missatges tramesos en una xarxa telemàtica.
  • EMISSOR: Primer component d’un procés o d’un acte de comunicació.
  • FRASES ACTIVES: Frases en què el subjecte gramatical és també el responsable de l’acció del verb o agent.
  • INTERNET: Xarxa pública i global d’ordinadors interconnectats.
  • INTRANET: Xarxa local d’ordinadors privada, empresarial o educativa que proporciona eines d’Internet.
  • PARAULES RELLEVANTS: Paraules que aporten el pes significatiu en la frase.
  • PRECISIÓ: Capacitat d’expressar amb la màxima exactitud i sense ambigüitats els conceptes.
  • SPAM: Correu electrònic no desitjat que acostuma a funcionar com a propaganda; també se l’anomena correu brossa.
  • VERBS BUITS: Verbs sense contingut semàntic, que esdevenen paraules buides de significat.
  • VIRUS: Programa d’ordinador que té capacitat per reproduir-se i transmetre’s independentment de la voluntat de l’usuari, sovint creat amb intencions destructives i il·legals.
Descàrregues

Descàrregues

Connectors
En aquest document es presenten els connectors o marcadors textuals d’ús més corrent, classificats d’acord amb la funció que poden fer dins d’un text.

Connectors
En aquest document es presenten els diferents ítems a revisar abans d'enviar un correu electrònic.

Checklist
En aquest document es presenten els usos més corrents dels diversos signes de puntuació.

Bibliografia

Bibliografia

FLYNN, N. i FLYNN, T. (2001) Correo electrónico: como escribir mensajes eficaces. Nuevos emprendedores. The Sunday Times. Barcelona.
Aquest llibre presenta un conjunt de recomanacions i criteris per a l’elaboració de correus electrònics eficaços, no només des del punt de vista tècnic, sinó també des del punt de vista de la redacció.

SHIPLEY, D. i SCHWALBE, W. (2007) Send: the how, why, when and when not of mail. Random House. Nova York.
Aquest llibre recull un conjunt de reflexions sobre la comunicació mitjançant correu electrònic i els principals problemes que un ha de resoldre relacionats amb aquest sistema de comunicació.

TAYLOR, J. (2002) La comunicación en el trabajo. Nuevos emprendedores. The Sunday Times. Barcelona.
En aquest volum trobem aspectes diversos relacionats amb l’àmbit de la comunicació en el món professional, amb una referència a les principals directrius que cal seguir.

El correu electrònic en l’àmbit de la comunicació digital

Autor:


Continguts basats en el manual: Altés, N.; Pejó, X. (2009) "Redacció mitjançant el correu electrònic" Barcelona: Diputació de Barcelona.


Guionització i producció multimèdia: MADEBY4W Projectes Digitals. www.cuatrow.com

CC

Còpia de paper carbó.

CCO

Còpia oculta de paper carbó.

CLAREDAT

Textos amb paraules entenedores i comprensibles.

COHERÈNCIA

Presentació de les idees de forma ordenada i relacionada.

COHESIÓ

Adequació entre les diverses parts d’un text.

CONCISIÓ

Qualitat dels textos que presenten les idees essencials i prescindeixen de les supèrflues.

CONNECTORS

Elements gramaticals que contribueixen a establir relacions entre frases o paràgrafs.

DESTINATARI

Persona a la qual és destinada o adreçada alguna cosa.

EMOTICONA

Símbol gràfic que expressa estats d’ànim en els missatges tramesos en una xarxa telemàtica.

EMISSOR

Primer component d’un procés o d’un acte de comunicació.

FRASES ACTIVES

Frases en què el subjecte gramatical és també el responsable de l’acció del verb o agent.

INTERNET

Xarxa pública i global d’ordinadors interconnectats.

INTRANET

Xarxa local d’ordinadors privada, empresarial o educativa que proporciona eines d’Internet.

PARAULES RELLEVANTS

Paraules que aporten el pes significatiu en la frase.

PRECISIÓ

Capacitat d’expressar amb la màxima exactitud i sense ambigüitats els conceptes.

SPAM

Correu electrònic no desitjat que acostuma a funcionar com a propaganda; també se l’anomena correu brossa.

VERBS BUITS

Verbs sense contingut semàntic, que esdevenen paraules buides de significat.

VIRUS

Programa d’ordinador que té capacitat per reproduir-se i transmetre’s independentment de la voluntat de l’usuari, sovint creat amb intencions destructives i il·legals.
Inici
Disminuir mida de lletra
Augmentar mida de lletra
Ajuda
Anterior
Següent
Índex Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest