En aquestes unitats s'analitzaran els diferents aspectes relacionats amb el repte de controlar de forma eficaç els serveis que les administracions presten mitjançant la col·laboració amb agents externs, normalment contractistes. Una aproximació al seu funcionament i control en totes les seves fases.
Competències qualitatives de funció directiva
Definició
Acció de donar suport als canvis i les millores que poden plantejar-se en la seva àrea de responsabilitat o dins de l'organització, per millorar-ne els objectius i per generar il·lusió i compromís en implantar-los.
La competencia implica ...
Rol del directiu o comandament en els processos de canvi.
Tipus de canvi a les organitzacions (missió - visió, models, estructura, processos, tecnologia i persones) i actuacions diferencials.
Elements claus dels processos de canvi: l’estratègia i la construcció d’aliances.
Competències directives i processos de canvi: la credibilitat, l’actuació ètica, la persuasió, la negociació, la gestió de la comunicació i de la informació, etc.
Gestió de les resistències en els processos de canvi.
Nivells
• Aporta dades, documentació, etc., per fonamentar la necessitat o la proposta de canvi.
• Fa que els seus col·laboradors actuïn d’acord amb els nous plantejaments i valors.
• Participa activament en les comissions i els equips de treball creats a l’efecte.
• Aporta recursos de la pròpia unitat organitzativa (humans, pressupostaris, etc.) per implementar el canvi.
• Analitza i modifica les metodologies, els processos de treball i les maneres de fer professionals per adaptar-se a noves situacions (legals, tecnològiques, etc.) i demandes organitzatives o de la ciutadania.
• Fixa objectius de treball associats al canvi definit; en fa el seguiment i dóna feed-back als seus col·laboradors regularment.
• Analitza les resistències al canvi i les gestiona correctament.
• Planifica i desenvolupa accions especialment pensades per facilitar el canvi: per definir-lo, per comunicar-lo, per capacitar els seus col·laboradors, etc.
• Preveu futurs problemes o resistències al canvi plantejat i desenvolupa un conjunt d'accions per minimitzar-los.
• Defineix un sistema de seguiment i valoració dels canvis implantats.
• Percep les tendències, visualitza nous escenaris i proposa accions de canvi de cara el futur.
• Desenvolupa planificacions complexes i interdependents (de comunicació, de disseny tècnic i organitzatiu, de gestió de recursos humans, etc.) per implantar el canvi.
• Fa partícips els membres rellevants de l’organització en cada una de les fases del procés.
En aquestes unitats hi trobaràs informació relacionada amb el procés que els ajuntaments han de seguir per formalitzar la posada en marxa d'un servei públic local, o bé per modificar la forma mitjançant la qual un servei ja establert s'està gestionant.
Estudi que mostra les potencialitats de la cooperació descentralitzada per al disseny, implementació i enfortiment de les polítiques públiques de pau. L’objectiu és formular propostes i recomanacions per potenciar i millorar, així, les agendes locals de pau.
Cinquena guia de la col·lecció de “Planificació estratègica de la política local de cooperació al desenvolupament”. Ofereix tot un conjunt de pautes per alinear les polítiques de cooperació al desenvolupament i d’acció internacional dels governs locals de la província en la fase de planificació estratègica.
•Conèixer el marc legal de l'accés a la informació. Identificar les seves implicacions.
•Plantejar accions i mesures concretes.
•Aquesta acció formativa aprofundeix en els coneixements tant teòrics, com pràctics, de l'accés a la informació.
•Conèixer el marc legal de l'accés a la informació. Identificar les seves implicacions.
•Plantejar accions i mesures concretes.
•Aquesta acció formativa aprofundeix en els coneixements tant teòrics, com pràctics, de l'accés a la informació.
- Garantir el coneixement del mapa de tràmits vinculat als expedients, des de la sol·licitud fins al tancament de l’assistència.
- Instruir en la realització de tràmits eficients, correctaments informats i coherents amb el sistema de seguiment i avaluació.
- Presentar el Manual d’operacions en format web (wiki), identificar bones pràctiques i resoldre dubtes i conflictes en la gestió.
• Introduir-se en els conceptes claus del Centre d’Anàlisi dels Serveis Municipals (CAMS): serveis mínims i altres serveis obligatoris, competències municipals, serveis universals, etc.
• Entendre com influeix en la prestació dels serveis públics la situació geogràfica dels municipis, l’emplaçament dels nuclis de població, trets demogràfics com l’envelliment o la despoblació i la dispersió o concentració dels poblament.
• Comprendre el paper dels ens públics com les mancomunitats de municipis, els consells comarcals, els consorcis, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona en l’organització dels serveis públics.
• Definir estratègies de suport als ajuntaments segons llur acompliment de prestació de serveis, en especial dels mínims i dels obligatoris.
Conèixer els elements del text i les estratègies de composició que cal aplicar a la redacció de textos per tal que siguin precisos, correctes i eficaços. També s'hi treballa l'estil, la puntuació, els connectors, els errors més freqüents i els recursos que ens ajuden a resoldre dubtes lingüístics.
• Conèixer el concepte i context històric del procediment administratiu.
• Identificar les principals novetats en la normativa en matèria de procediment.
• Comprendre i distingir les fases del procediment administratiu.
• Conèixer els aspectes clau del procediment administratiu.
- Adquirir els coneixements per a la planificació tècnica i la gestió de les actuacions del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals.
- Desenvolupar un major grau d’eficàcia i eficiència en la gestió tècnicoadministrativa de cooperació entre els ens locals i la Diputació de Barcelona.
- Adquirir els coneixements per a la planificació tècnica i la gestió de les actuacions del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals.
- Desenvolupar un major grau d’eficàcia i eficiència en la gestió tècnicoadministrativa de cooperació entre els ens locals
L'aplicació correcta de la substitució d'elements sintàctics d'oracions subordinades pels pronoms relatius corresponents. El taller proporciona el marc teòric i pràctic perquè l'alumne pugui aplicar els coneixements a la feina.
Dotar als participants dels elements per a poder presentar propostes als programes europeus de fons de gestió directa amb majors possibilitat de ser aprovats i en concret:
1) Identificar programes i convocatòries que encaixin amb el nostre projecte.
2) Saber interpretar els plans de treball i les convocatòries.
3) Coneixer els elements per formular correctament la proposta.
•Identificar els procediments més habituals en el tractament arxivístic dels fons i col·leccions de fotografies.
•Conèixer les principals mesures de preservació.
•Atendre les especificitats d'aquests materials quant a la intervenció a nivell documental.
•Plantejar la intervenció arxivística en imatges digitals.
•Aquesta acció formativa introdueix en els coneixements tant teòrics com pràctics del tractament dels fons i col·leccions de fotografies.
•Identificar els procediments més habituals en el tractament arxivístic dels fons i col·leccions de fotografies.
•Conèixer les principals mesures de preservació.
•Atendre les especificitats d'aquests materials quant a la intervenció a nivell documental.
•Plantejar la intervenció arxivística en imatges digitals.
•Aquesta acció formativa introdueix en els coneixements tant teòrics com pràctics del tractament dels fons i col·leccions de fotografies.
. Facilitar les eines metodològiques necessàries per a la fase inicial del projecte i la seva execució.
. Aprofundir en aspectes de gestió legal i financer.
. Aprofundir en aspectes complementaris, però imprescindibles de la gestió de projectes a partir de casos reals.
. Conèixer els procediments de la Diputació de Barcelona per gestionar un projecte amb finançament extern, com és el cas dels projectes europeus
- Conèixer què és un projecte i quins elements clau el defineixen en el context de l'administració pública.
- Conèixer i aplicar les tècniques bàsiques dels processos de definició, planificació, execució, control i tancament d'un projecte.
- Conèixer els aspectes bàsics d'algunes de les eines informàtiques útils per a la gestió de projectes.
Foment de la transversalitat per impulsar la implementació de l’Agenda 2030 i els ODS en plans i projectes de la Diputació
• Conèixer les novetats introduïdes per la llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques, que ens porta a donar el pas definitiu cap a la implantació de l’administració electrònica, interconnectada i transparent.
• Conèixer el procediment administratiu local i els procediments especials.
• Donar a conèixer les novetats principals de la Llei 40/2015, en especial les normes bàsiques aplicables a tots els ens institucionals.
• Conèixer el règim de responsabilitat de l’Administració Pública, el règim jurídic dels convenis, el funcionament electrònic així com les relacions electròniques entre administracions.
• Conèixer els principis de la contractació pública.
• Conèixer els tipus de contractes i els seus límits.
• Aprendre els conceptes bàsics i els procediments d’adjudicació dels subministraments i serveis en l’àmbit de les biblioteques.
• Aprendre a redactar els PCAP i els PPT, així com tota la documentació relacionada amb l’expedient de contractació.
• Comprendre el funcionament del procés i garantir les bones pràctiques en els processos de gestió de la contractació que porten a terme les direccions de les biblioteques.
Saber aplicar els criteris d’ús dels signes de puntuació en els documents que redacta la corporació
• Comprendre la finalitat del procés contenciós administratiu
• Establir l'origen i desenvolupament de les Lleis de Jurisdicció Contenciosa Administrativa.
• Reconèixer els subjectes l'activitat pot ser objecte de procés contenciós administratiu.
• Diferenciar els assumptes sotmesos al procés contenciós administratiu.
• Analitzar les diferents notes característiques de la jurisdicció contenciosa administrativa.
• Distingir les diferents matèries susceptibles de recurs contenciós administratiu.
• Establir la relació entre els òrgans de la jurisdicció contenciosa administrativa i els seus àmbits territorials de competència.
• Diferenciar capacitat processal de legitimació.
• Enumerar supòsits de legitimació.
• Classificar les diferents formes de representació i defensa.
• Diferenciar els diferents actes administratius que poden ser objecte de recurs contenciós administratiu.
• Assenyalar les diferents opcions d'impugnació de les disposicions de caràcter general.
• Definir la inactivitat material de l'Administració.
- Garantir el coneixement de la nova aplicació Oferta i les seves normes d'ús.
- Potenciar un circuit homogeni i una metodologia comuna per a la identificació dels recursos d'assistència i cooperació que la Diputació de Barcelona ofereix als ens locals a través del Pla Xarxa de Governs Locals i la resta d'instruments de cooperació.
Donar a conèixer els beneficis que té per la Diputació de Barcelona el posicionament i la incidència en diferents espais a escala europea i internacional.
Conèixer els diferents mecanismes de participació formal i informal.
Conèixer les agendes globals que afecten al món local.
• Conèixer l'estructura de la Llei 39/2015.
• Conèixer el calendari d'entrada en vigor de la Llei i les normes que deroga.
• Descriure les matèries que són objecte de la nova Llei.
• Conèixer els conceptes d’acte administratiu i procediment administratiu.
• Definir el concepte d’interessat i els seus drets. La capacitat d’obrar i la representació.
• Definir registre electrònic i arxiu electrònic a les administracions públiques.
• Analitzar l’obligació de resoldre.
• Exposar els supòsits i condicions per la publicitat de les normes i els seus efectes.
• Ressaltar la novetat de la regulació de la participació dels ciutadans en l’elaboració de lleis i reglaments.
1. Dissenyar i reconèixer perfectament un procés de recollida d'informació.
2. Recollir i representar dades quantitatives.
3. Recollir informació a través d'enquestes.
4. Interpretar, analitzar i estructurar la informació.
. Conèixer els programes de Cooperació Territorial Europea (CTE) o Interreg.
. Analitzar els canvis d’Interreg pel període 2021-2027 i analitzar les oportunitats per a la Diputació de Barcelona.
. Entendre els procediments de gestió i funcionament dels programes Interreg.
. Conèixer exemples de projectes Interreg de la Corporació i d’ens locals de la província
• Conèixer antecedents i estructura de la llei 40/2015.
• Definir els diferents òrgans implicats.
• Descriure l'estructura i organització de la adm. de l'estat.
• Característiques i ens.
• Definir les tècniques previstes per a complir el principi de cooperació.
• Descriure i delimitar els principis que regeixen l'actuació i les relacions entre les administracions públiques i entitats o organismes vinculats o dependents.
• Destacar les relacions electròniques entre les administracions públiques.
• Conèixer el deure de col·laboració entre administracions públiques.
• Definir els òrgans administratius i els requisits per a la seva creació.
• Definir els òrgans col·legiats i el seu règim jurídic.
• Desenvolupar el concepte de competència administrativa.
Conèixer l'abast de la responsabilitat de l'exercici de la professió que desenvolupen i de les eines corporatives en aquest àmbit.
- Comprendre la innovació social i la interseccionalitat des dels serveis públics
- Identificar conjuntament diferents àmbits de possible innovació en serveis, el propi lloc de treball o en l'oferta als municipis
- Experimentar petits processos d'innovació social, aplicant tècniques creatives i metodologies
- Posar en pràctica els pilars de la cultura d'innovació ja sigui en la comunicació, el treball conjunt, i els models mentals
Donar a conèixer els diferents connectors que tenim a l'abast i saber utilitzar-los en els contextos adequats, a fi d'aconseguir crear textos coherents i ben cohesionats.
Conèixer les convencions sobre l’ús de les majúscules i minúscules
Entendre els conceptes elementals introductoris de la contractació pública
Aprofundir i entendre la contractació pública a través dels principis, tipus de contractes i els procediments de selecció
Comprendre com es configura l’objecte i preu dels contractes
Ser capaç d’elaborar i preparar expedients de contractació abordant les problemàtiques més freqüents que ens trobemEntendre la mecànica per valorar la millor ofertaComprendre i aplicar la contractació menor superant la problemàtica interpretativa respecte l’art. 118 de la LCSP
Interpretar i gestionar correctament les prerrogatives de l’administració davant l’execució d’un contracte públic
Ser capaç d’adoptar totes aquelles mesures essencials en la fase d’execució per tal que tot contracte públic s’executi d’acord amb allò pactat